Langecom - on Leadership - Management - Internet

In this blog I share my views on issues related to leadership/management and internet. My business deals with these issues - more info at www.langecom.com Thank you for visiting - please share your views - welcome back!

Thursday, December 11, 2008

Journalism - are journalists themselves opening for bloggers?

There are many signs of journalism developing in different directions: One is digging down, eeper - getting more radical, with journalists covering issues like war, criminal economy et cetera. The other one is floating on the surface, covering simple areas that are obvious to anyone - like TV programs et cetera. What about the gap between these two? IS there a gap? If so, that gap won't exist for ever. I believe this is THE place for bloggers.

A journalist once explained what it is to "be a journalist"... "You see - our task is to create a picture of the everyday as beeing very exciting!" Of course - in a well-organised society like many countries today - news are often of the negative kind.

What bloggers can do is to share their view of the everyday, because unlike the journalist view - the everyday doesn't really need to be flashed up. It only needs to be told.

I also believe mainstream media - be it print or TV - are digging their own grave by "giving the audience what they want". With the choice of other channels - only a little few will stay with the TV set. Most others will search for a niche that tells them "you are important to us - come and see!"

What do you think?
Johan - at a cafe in Lilla Essingen, Stockholm, Sweden on a rainy
Thursday lunch

Labels: , , , , , ,

1 Comments:

  • At December 12, 2008 at 6:50 AM , Blogger Johan Lange said...

    Here's one site that fulfills what I wrote about: (sorry, this info is in Swedish - but contacting the staff will give you all in English!)

    ***
    Överdrivna rubriker, hårdvinklade nyheter och felaktigheter i media.
    Vi bygger ett nätverk inför den nya nyhetstjänsten där många ögon granskar medier och skapar second opinions när det behövs.

    Är nyheten korrekt? Är nyheten komplett? Är nyheten belyst på ett bra sätt?

    Second Opinion är en grupp på Facebook som samlar alla som anser att det behövs komplettering, fördjupning och korrigering av det allmänna nyhetsflödet.

    Alla som tycker det är intressant att läsa bra second opinions på exempelvis överdrivna nyhetsvinklingar, alla larmrapporter och fetstilade löpsedlar.
    Den här gruppen är en första start till community på www.second-opinion.se
    Inför lanseringen i början av nästa år går det redan nu att läsa second opinions på www.second-opinion.se.

    Och det går också redan nu att bidra genom att skriva egna second opinions eller genom att tipsa redaktionen.
    Skicka ditt tips till martin.gerentz@second-opinion.se.

    Sprid gärna gruppen och bjud in dina vänner!!!

    Second Opinion är de omskrivnas nyhetstjänst. Den gör det möjligt för den som inte fick en komplett eller korrekt belysning i den ursprungliga artikeln att få en andra chans eller en alternativ vinkel.
    När sajten är klar kommer Second Opinion ha tre olika slags användare; privatpersoner, företag/organisationer samt den egna redaktionen.

    Bakom Second Opinion står;
    Maria Bjaring, journalist från bland annat Sveriges Radio
    Martin Gerentz, journalist, tidigare chefredaktör och vd för nyhetsbyrån Direkt som han även var med och grundade.
    Mats Olin, tidigare på PR-byrån Springtime som han också var med och grundade.

    Engagerade journalister så här långt;
    Hanna Navier
    Jannike Runquist
    Contact Info
    Email:
    Website:
    http://www.second-opinion.se

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home